A kezdő szabadúszók 5 nagy dilemmája | SKVOT
Skvot Mag

Megduplázhatod a béred, de nagyobb a rizikó: a kezdő szabadúszók 5 nagy dilemmája

Tudok-e eleget, lesz-e elég ügyfelem, bírni fogom-e? Gyakori szabadúszó-dilemmákat beszéltünk át Balog Petivel, kapcsolódó kurzusunk oktatójával.

Megduplázhatod a béred, de nagyobb a rizikó: a kezdő szabadúszók 5 nagy dilemmája
card-photo

TKÁ

a Skvot szerzője

11 június, 2024 Cikkek

A magad ura vagy, kedvedre válogathatsz a projektek közt és jobban is kereshetsz, jól hangzik, nemde? Sokan hajlanak is rá a karrierjük egy pontján, hogy a továbbiakban szabadúszóként dolgozzanak, igaz, a kata szigorítása pár embernek elvehette a kedvét. Hogy miként szoktak azóta a szabadúszók adózni, arra is kitérünk Balog Peti másfél évtizedes tapasztalattal bíró szabadúszó vállalkozó marketingspecialistával. Petivel öt olyan dilemmára keressük a választ, ami jó eséllyel felmerül azokban, akik belevágnának a freelancer munkaformába. Ennek apropója, hogy ő is oktatónkká vált, és július 17-től tízalkalmas kurzuson segít ügyesen eladni a szaktudásodat.

 

Tapasztalat

Tudok-e eleget?

A most induló képzés sem azokat célozza meg, akinek még nincsenek szakmailag elismert készségei. Balog Peti szerint bár szinte bárki elmehet szabadúszónak, akár rögtön az egyetemről kijövet is, „nem mindegy, hogy honnan indulsz, mekkora versenyelőnnyel” és mennyi munka lesz felépíteni az egyszemélyes válllakozásod. A hard skillek mellett ebben a soft skillek is fontosak. „Én is úgy kezdtem, hogy folyamatosan tanultam ki a szakmát, közben egyre menőbb ügyfeleket szereztem, ez egy ciklikus folyamat is lehet”, fogalmaz. „De ökölszabályként azt mondom: ha 2-3 évet lehúztál már egy olyan munkahelyen, ahol elismerték a te tudáskészletedet (skillset), az egy jó kiindulási alap. Ez a fajta visszaigazolás kulcsszó. Ha már valaki mondjuk egy ügynökségnél azt mondta, nagyon ügyes marketinges vagy grafikus vagy és már te is érzed a munkád értékét, az rengeteget segít.” Évtizedes tapasztalattal pedig nyilván még egyszerűbb váltani, de szerinte érdemes ezt alapvetően egy skálán felfogni.

Ügyfélkör

Valóban több lehetőségem lesz?

Arra a kérdésünkre, honnan lehet az első ügyfeleinket megszerezni, azt mondja: ha mindenképpen egy héten belül kellenek, akkor a kapcsolati tőkére a legegyszerűbb alapozni. Ilyenkor készíteni kell egy shortlistet és ráírni arra a 10-20 emberre, akik ismerik a munkánk minőségét. Ezzel valakinek akár fél óra alatt meglehet az első ügyfele, ugyanakkor az ismerősök egy idő után elfogynak. A hosszabb távú építkezéshez viszont számos csatornát fel tudunk húzni, ahonnan lehet ügyfeleket szerezni. „Egy grafikus fel tudja építeni a portfólióját a Behance-en, fel lehet menni Upworkre, Fiverr-re, másnak a LinkedInre kitett tartalmak jönnek be, ahogyan a hideghívások, hideg e-mailek is tudnak működni, de például egy esküvői fotós remekül szerezhet leadeket az Instagramon. Ha szeretsz tartalmat gyártani a YouTube-ra, állj bele abba! Azt a metszetet kell megtalálni, ahol te is élvezed a tartalomgyártást és ahol a potenciális célközönséged is aktív.” 

Mint mondja, a cél, hogy egy olyan csatornát építsünk ki, amely élesítve bármikor 2-3 héten belül be tud hozni potenciális ügyfeleket. Ennek a rendszernek a kiépítése persze eltart jó pár hónapig, teszi hozzá. Nem véletlen, hogy sokan félállásban még maradnak alkalmazottak, miközben már elkezdik kiépíteni a szabadúszói rendszerüket. „Ha tudod, hogy bármikor, amikor te szeretnéd, jön egy következő lehetőség és nálad a kontroll, akkor máshogy állsz majd hozzá a szerződésekhez és az alkudozáshoz is.” Egy ilyen „ösvény kitaposásával” skálázható és kiszámítható dolog lesz ez a munkaforma is, összegez. „És ha tudod a munkád értékét, sokkal könnyebben mondasz nemet”, ha az ügyfél zsugori, vagy más vele a gond. Hozzáteszi: egy több mint 10 elemes listán szokott végigmenni a potenciális klienseknél. „Olyanok szerepelnek rajta, mint hogy izgalmas-e a téma, hozzáad-e a cég a világhoz vagy inkább elvesz belőle. Ha nem stimmel legalább 70 százalék, nem vállalom.” Kifejezetten károsnak megítélt ügyféljelöltje még nem volt, inkább csak olyan semleges cégek, amik nem hozták lázba. „Aki tényleg kiveri a biztosítékot, azzal a gondolkodós fázisig sem jutsz el.” 

Vannak ugyanakkor cégek, melyek elvárják, hogy a konkurenseinek ne dolgozz, akár egy ideig a szerződésetel lejárta után sem. „Fontos tudni, mit tehetnek meg jogilag! Főleg az amerikai piacon szeretnek irreális dolgokat aláíratni, hogy nem dolgozhat ugyanabban az iparágban vagy ugyanabban az országban sem!” – idézi fel. Persze itt is vannak életszerű kompromisszumok. „Dolgoztam turisztikai kisvállalkozásoknak, ahol valóban fontos, hogy a helyi konkurensnek ne mondd el ugyanazt. Azt írtam ilyenkor alá, hogy a cég központjától 50 kilométerre hasonló céggel nem dolgozom” – példálózik, kiemelve, hogy az ő ügyfeleinek eddig általában észszerű elvárásaik voltak. Azt, hogy egy szerződés évekre korlátozzon utána, pedig nem érzi fairnek. Megjegyezve: nyilván szakmafüggő, ki mennyi üzleti titkot tudna kikotyogni, mondjuk egy marketinges nyilván többet, mint egy grafikus. 

 „Ha tudod a munkád értékét, sokkal könnyebben mondasz nemet”

„Vannak emellett olyan niche területek is, ahol kábé tíz cég működik Magyarországon összesen – ott lehet, hogy nem az a jó válasz, hogy szabadúszó leszel és pingpongozol Mari néni és Laci bácsi két cége között. Magyar viszonylatban ugyanakkor gyakori hiba, hogy csak a helyi koordináta-rendszerünkben merünk bármit csinálni, pedig semmibe nem kerül kilépni a nemzetközi piacra!” – emeli ki. Megjegyezve: tele van az internet kelet-európai szabadúszókkal, sokszor középszint alatti angoltudással. Nyilván egy szövegíró vagy egy sales-es munkánál jóval magasabb szintű angol az elvárás, mint egy grafikus vagy egy könyvelő esetén, de úgy látja, „mi sokkal nagyobb akadálynak gondoljuk a nyelvet, mint amekkora”.

Pénz

Tényleg többet fogok-e keresni? Van elég tartalékom? 

A nemzetközi piacon a határ a csillagos ég, idehaza egy junior alkalmazotti fizetést még nehezebb szabadúszóként megemelni, viszont értelemszerűen minél nagyobb a hozzáadott értékünk, annál könnyebb, magyarázza. „Először érdemes belőni egy minimálértéket, amennyit mindenképpen meg szeretnénk keresni. Ebbe számoljuk bele az üzleti tartalékot, a szabadnapokat, ebből hamar kijön egy minimális óradíj, ami alá nem lehet menni.” Két-három év tapasztalattal már az alkalmazotti bér másfél-kétszeresét meg lehet keresni – jelenti ki Balog Peti. Úgy tapasztalja, egy 1-2 ezer eurós (392 ezer forinttól 784 ezerig) havi bér megduplázása életszerű lehet. „Együtt dolgoztam három éve egy bosnyák szabadúszó szövegíró csajjal, aki nemrég rámírt LinkedInen, hogy kiépített magának egy olyan kis tanácsadó bizniszt, ahol hat számjegyű összegeket keres évente – euróban, 3-4 éves tapasztalattal” – magyarázza.

Ez persze kiemelkedő eset, ha nem is így, de stabilan lehet keresni, ha az ember nagyon ügyesen kiépíti a maga ügyfélszerző rendszerét. Ez viszont jelzi a működés nagy rizikóját, ami nyilvánvalóan az, amikor az önmarketinget rosszul művelve elfogynak a megrendelők, de a számlák jönnek. „Én azt szoktam propagálni, hogy mielőtt belekezd valaki, legalább hathavi megtakarítást tegyen félre. Ebből háromhavi legyen a céges vésztartalék, amihez akkor nyúl, ha újra kell építeni a bizniszt. A másik pedig a létfenntartási vésztartalék, amit akkor használ fel, ha az első hárommal nem sikerült a megújulás és mégis inkább keres egy teljes állást, mert valami nem működött” – tanácsolja.

Az elfogadható minimimális árak összeegyeztetése elmondása szerint nem jellemző a hazai piacon, de szakmai Facebook-csoportokból és szakmabeliek weboldalairól nagyjából lehet látni, ki mennyiért dolgozik. „Vannak, akik kihasználják, ha naivan állsz hozzá, úgyhogy érdemes is alaposan utánanézni, a piacon milyen tarifák jellemzőek egy-egy munkatípusért. De ez csak egy kiindulási alap legyen, a minimum árat abból érdemes levezetni, hogy a hó végére mennyi pénzre van szükségünk” – húzza alá. „Fontos, hogy tudd az értékét annak, amit létrehozol és azt elő is tudd adni. Webdesignerként például nem elég tudnod, hogy az általad elkészített honlap megsokszorozza majd a cég forgalmát, de prezentálnod is kell nekik. Ha jól elmagyarázod, hogy így 40 millióval fognak többet keresni, akkor hajlandók lesznek 1-2 milliót kifizetni érte.”

 

Szabadság

Bírni fogom?

Arra a kérdésünkre, mennyire jellemző, hogy a szabadúszókat hétvégén és este is hívogatják az ügyfeleik, Balog Peti azt feleli: vele még nem volt ilyen, de hallott már rémtörténeteket. „Az a kulcs, hogy az elején hogyan kommunikálod a határaidat, kijelölitek-e, hol fogtok kommunikálni és milyen gyakran jelentesz majd a feladatok haladásáról. Egy opció, hogy úgy adod meg a telefonszámod, hogy azt csak SOS helyzetben használják – de nem is muszáj megadnod” – húzza alá. „Ha szövegíróként, vagy grafikusként dolgozol, nincs igazából olyan kritikus helyzet, ami bedöntheti a céget. Nyilván ha webfejlesztőként te felelsz a honlap működéséért, akkor már érthetőbb a sürgősségi hívás. De akkor is kommunikálni kell, hogy ha gond van, felkelek reggel 6-kor és megcsinálom, de az egy prémium óradíjas munka lesz, a 0-24-es rendelkezésre állás pedig egy külön szolgáltatás.” Egyébként jó megoldás lehet például egy heti rendszerességű meeting, ahol beszámolunk, mi hogy halad, ők pedig véleményeznek. „Ha visszaélnek a helyzettel, határozott nemet kell mondani, visszautalva arra, az elején miben egyeztünk meg” – mondja. A gond abból lehet, ha ilyen nem volt. 

„A tengerparton laptopozás egy ordas nagy hazugság. Odasüt a nap, izzadsz, megmelegedett az italod és ott a homok a billentyűzeted szélén. Ezt mindenki elsőre megcsinálja, elküldi anyunak, aki büszke rá, utána bemegy az árnyékos irodába és dolgozik tovább” – igyekszik mítoszt rombolni. Ugyanakkor azt validnak tartja, hogy a digitális munkákat bárhonnan, bármikor el lehet végezni, nyilván mondjuk egy esküvői fotós helyzete más, illetve azzal az idővel isl kalkulálni kell, amíg találsz egy használható helyszínt és stabil internetkapcsolatot. Az ügyfélkommunikációban bizonyos időzónákhoz való alkalmazkodás lehet elvárás, ez is az előzetes megegyezés része lehet. „Nagyon fontos, hogy magadnak milyen kereteket szabsz és hány órát dolgozol. Nagyon darálós munkafolyamatoknál különösen fontosak ezek a keretek. Én ilyenkor általában bemegyek egy coworking irodába, leülök 9-kor, kiadom magamnak a feladatot, amit meg kell csinálni ötig és addig nem is állok fel. Kreatívabb dolgoknál viszont jól jön, hogy nem érzem a flow-t, elmegyek sétálni, megcsinálom holnap, nem erőltetem. Vagy este, a zuhany alatt jönnek a jó ötletek, kijövök és gyorsan felírogatom” – osztja meg.

Egy idő után nincsenek akkora különbségek egy szokásos melóhoz képest, összegez. Viszont a projektek, a pénzügyeid és a munka helyszíne és ideje feletti szabadság megvan. „Viszont a szabadság egyenlő a felelősséggel. Ha ezekkel jól tudsz bánni, akkor a dolog működni fog. Ha túl impulzív vagy, nem tudsz nemet mondani, akkor is működhet, csak akkor különösen fontos kereteket szabnod önmagadnak” – emeli ki. Ő a hete harmadában dolgozik otthonról, emellett az említett közösségi irodákon túl kávézóban és barátokkal együtt is szokott melózni. „A közeg sokat számít, engem inspirál, hogy ha egy kávézóban a mellettem ülő 19 éves csaj meg tudja tanulni a baromi vastag orvosi könyvet, akkor én is meg tudom csinálni ezt a pár feladatot.” Fontosnak érzi a munkakezdés rutinját, erre külön lejátszási listája is van. 

A munkahely ugyanakkor szocializációs terep is, az irodában nemcsak dolgozunk, de két feladat közt meg is iszunk egy kávét a kollégákkal. „Hosszú távon ennek lehet olyan hatása, hogy elszigetelődsz. A barátnőm például teljes állásban dolgozik és egész nap beszélget a kollégáival, így mikor hazajön, erre már nincs igénye, nekem viszont van” – érzékelteti. A coworking helyeket erre egyfajta megoldásnak látja, emellett főleg a pandémia előtt voltak networkingre alkalmas események, illetve szabadúszónak szóló fesztivált is tartottak. Ezek azóta kezdenek újra újraéledni, jegyzi meg. „Léteznek egészen izgalmas megoldások, például a Focusmate elnevezésű oldal, ahol idősávokat lefoglalva becsatlakoztok ketten egy videóhívásba, az elején elmondjátok, ki min dolgozik, aztán mikrofon off és egymás mellett dolgoztok. Ez segít, mert ott a naptáradban és tudod, hogy ott lesz valaki és akkor csak elkezded, plusz önmagában, hogy elmondod valakinek, min fogsz dolgozni, az már segít azt keretezni, hiszen saját magadnak is megfogalmazod. Rengeteg trükkje van ennek” – magyarázza.

Papírmunka

Mennyit kell adóznom?

A kisadózó vállalkozások tételes adója, a kata 2022-es szigorítása – aminek jegyében például a taxisok kivételével már csak magánszemélyeknek lehet ilyen módon számlázni – óta az átalányadózás a jellemző a szabadúszók körében, mondja Balog Peti. A kata korábbi formáját egyébként nem tartotta ő sem igazságosnak, ám szerinte a helyzet mostanra annyira átfordult a másik végletbe, hogy az bizonyos szinten már a magyar szabadúszók nemzetközi versenyelőnyét is keresztbe törte. Akit ismer, az ugyanis beépítette az árazásába a megnövekedett adóterhet. Ha valakinek egyébként például betegség miatt szünetel a vállalkozása, így nem adózik utána és nincs más biztosítási jogviszonya – például egy állás révén –, akkor külön be kell fizetnie egy havi 11 300 forintos egészségügyi szolgáltatási járulékot, hogy kapjon ellátást. 

Peti szerint a neten fellelhetők jó szerződésminták, így nem feltétlenül kell ügyvédet fogadnunk, ugyanakkor az átalányadózás a katánál nem csak drágább, de bonyolultabb is. „Mostanra a számlázási piac szereplői – mint a Számlázz.hu és a Billingo – álltak rá az edukációra. Ha az ember kicsit bátrabb, lehet egyedül is csinálni, de én már abban a luxus helyzetben vagyok, hogy az időm annál már drágább, hogy havonta pár órát ezzel kelljen foglalkoznom. Az pedig, hogy nem kell ezen pluszban idegeskednem, megér annyit, hogy kifizessek egy könyvelőt” – magyarázza. Jogászt szerinte akkor érdemes fogadni, amikor már komolyabb, bonyolultabb szerződéseket kötünk az ügyfeleinkkel.

 

A július 17-én induló képzés célja, hogy egy olyan eszközkészletet adjon a kezünkbe, amellyel a cikkünkben is említett stabil szabadúszói rendszert ki lehet építeni – mondja. „Ezzel magabiztosan tudni fogod, honnan jön majd a következő ügyfeled, hiszen egy teljes körű terved lesz erre. Ennek akár a nulláról történő felépítéséhez – annak minden fontosabb mérföldkövével együtt – konkrét útmutatást adok. Szeretek nagyon gyakorlatiasan oktatni, rengeteg példát, esettanulmányokat hozok, hogy ki hogyan csinálja” – hangsúlyozza. Ez egy olyan kezdő löketet ad, ami azért fontos, mert sokan nem tudják, mit is ér valójában az ő tudáskészletük, akár nemzetközi szinten és milyen kicsi választja el őket attól, hogy sokkal több szabadságot szerezzenek maguknak, fogalmaz. A tanfolyamra olyanokat is várnak, akik sosem voltak még szabadúszók, de persze azokat is, akik már próbálkoztak, de eddig valami még hiányzott hozzá. „Az egyik oldal a szolgáltatás, amit árulsz, a másik pedig az üzleti része: hogy építed fel magad, milyen soft skilljeid vannak ehhez. Én ezt az utóbbit adom: hogy egy egyszemélyes üzletet hogyan építs fel” – summáz. Hozzátéve: a háttér kialakításakor nem kell a legjobb könyvelőnek, sales-esnek lenned és egy tökéletes portfóliót elkészítened, csupán mindenből egy elég jó, megbízható szintet kell hoznod – ebben segít a kurzus.