Járd körbe a legmenőbb budapesti ügynökségeket, kérdezd meg, amit eddig nem mertél! | SKVOT
Skvot Mag

Járd körbe a legmenőbb budapesti ügynökségeket és kérdezd meg, amit eddig nem mertél!

Gyere a SKVOT csapatával és Tóth Zsófival a 2024-es Ügynökségek Éjszakájának Diáktúrájára május 31-én! Irodaturné, szakmázás, gin-tonik.

Járd körbe a legmenőbb budapesti ügynökségeket és kérdezd meg, amit eddig nem mertél!
card-photo

TKÁ

a Skvot szerzője

16 május, 2024 Cikkek

2019 óta minden évben egy nyárindító estére megnyitják a legfontosabb budapesti reklámügynökségek az irodáikat az érdeklődők – potenciális munkahelyváltók és leendő első ügynökségüket felfedező vagy akár még pályaválasztás előtt álló diákok – előtt. Az idén május 31-én pénteken tartandó, ingyenes Ügynökségek Éjszakájának az elsődleges célja a networking és hogy élőben csekkolhassuk le leendő irodánkat és főnökünket. Emellett az expón bemutatkozó kreatív ügynökségek nagyon kitesznek magukért: az étel-ital mellett szakmai beszélgetésekkel, inspirációs előadásokkal, kötetlen beszélgetésekkel, workshopokkal és koncertekkel készülnek. 

Tavaly például a Carson Coma is fellépett az egyik helyszínen, idén pedig a Republic Group irodájában a többek közt a Middlemist Redből ismert Nóvé Soma fog zenélni, a Sávlekötő című, tízezrek által követett youtube-os műsor legújabb adása Lil Frakkal a Mediabrands székhelyén lesz látható, a Cafénál pedig DJ Sipi fog zenélni. A beszélgetések pedig azoknak is érdekesek lehetnek, akik éppen nem akarnak váltani, legutóbb például a Síkideg podcastből ismert Linczényi Márkó volt az egyik előadó és Hosszú Katinka is feltűnt az egyik panelbeszélgetésen. A szakmába belépni készülő fiatalokat – egyébként hangsúlyozzák, hogy nem csak diákokat – pedig idén is Diáktúrán várják, ahol egy, az iparágban már régi motoros vezető viszi végig a csoportot több ügynökségen. 

Akár a túrán, akár azon kívül látogatsz el a résztvevő cégekhez, a helyszínen beszélgethetsz kreatívigazgatókkal és más ügynökségi vezetőkkel, account managerekkel és az ismerkedés és a kérdezés mellett valahol akár az eddigi portfóliód is megmutathatod valamilyen formában. Bizonyos ügynökségek dedikált programot is tartanak, ahol az érdeklődők bemutathatják az anyagaikat – ha még nincsenek túl az első ügyfelükön, akkor akár olyat is, amit egy fiktív márkának készítettek. 

Networking és a leendő munkahelyek lecsekkolása – ezért jön a többség a koncertek, az előadások és a kaja-pia mellett (fotónk a tavalyi eseményen készült,
forrás: Ügynökségek Éjszakája, Facebook)

Idén a szervezők közlése alapján 14 ügynökség csatlakozott, akikhez be lehet majd menni. Ők az ACG, az Artificial Group, a BeSocial és a Café (ők közös programokkal készülnek), a DDB Budapest, a Dentsu, a feat., a Greenroom és az IPG Mediabrands (itt is kollab várható), a Kastner Budapest, a Mediator, a Mito, a Progressive, a Publicis Groupe Hungary, a Republic Group és a VML. A Diáktúrán pedig amellett, hogy számos egyetemről és egyéb oktatási intézményből toboroznak résztvevőket – egyébként a MOME és az ELTE mellett – a SKVOT-nak is lesz saját csapata, amelyet a copywriting kurzusunkat oktató „seniorita” copywriter, Tóth Zsófi fog vezetni. Zsófi azt mondja, ő személyesen is ismer olyat, aki elment egy korábbi túrára és azóta az egyik ott megismert ügynökségnél dolgozott évekig.

A SKVOT-túra lehetőségét először volt résztvevőink körében hirdettük, de a csapathoz még van idő csatlakozni, ehhez csak nyomjatok rá a Facebook-eseménynél, hogy ott lesztek és aznap este az Erzsébet téren a Terminál előtt keressétek a skvotos csapatot! Innen indul ugyanis a túra és 3-4 ügynökség végigjárása után este 10-kor a Turbinában ér véget, a Reklámzaj Afterpartyra. Hogy melyik ügynökségeket fogjuk végigjárni a fent felsoroltak közül, azt május 20-a környékén tesszük közzé a Facebook-, illetve Instagram-oldalunkon, akkor természetesen cikkünket is frissítjük. Frissítés: A SKVOT csapata a Progressive, az ACG és a Mito irodájába fog ellátogatni.

Az expón bemutatkozó kreatív ügynökségek nagyon kitesznek magukért (fotónk a tavalyi eseményen készült, forrás: Ügynökségek Éjszakája, Facebook)

Pályakezdők, szevasztok!

Az eseményt független kezdeményezésként öt éve négy reklámos alapította: Bokor Péter, a Ringier médiás szakembere és a Reklámzaj szervezője; Csirke Dániel, a Mediator kreatívigazgatója; Länger Vera, az Artificial Group kreatívigazgatója és Maukner Emil, szabadúszó art director. A Kreatívnak januárban – egyébként ugyanabban a lapszámban, amelyben mi is szerepeltünk – Länger Vera arról beszélt, hogy azért indították el az egészet, mert úgy érzik, hogy nem elég vonzó a reklámszakma, ugyanis rengeteg másik kreatív, alkotó területtel kell versenyeznie és sokan nem is ismerik az ilyen irányú lehetőségeket. 

„Sok egyetemistával beszéltünk már, akik azt mondták, hogy még csak nem is hallottak arról, hogy karrierlehetőség a reklámügynökség. Ezen szerettünk volna változtatni” – fogalmazott a kreatívigazgató. Tóth Zsófi azt teszi hozzá: „Egyre kevesebben választják a reklámszakmát, még ha van is körülötte egy izgalmas, csillogó nimbusz. A kilencvenes években és a kétezres évek elején ugyanis sokkal több pénz volt benne és mára nagyon sok az akár pár fős ügynökség, szóval iszonyú nagy a zaj.” Ezeket is igyekszik ellenpontozni a rendezvény.

Sok helyen interaktív programokkal is várnak az ügynökségek (fotónk a tavalyi eseményen készült, forrás: Ügynökségek Éjszakája, Facebook)

Az évek alatt a résztvevők, a csatlakozó ügynökségek és a programok száma is folyamatosan nőtt, legutóbb úgy 1600-an voltak. „Aki már a reklámszakmában dolgoznak, ilyenkor felelősségvállalás nélkül kicsit körbeszaglászhatnak egy-egy másik helyen. A fő célcsoport pedig, akik most kezdték a pályát, juniorok valahol és nem jártak még sok ügynökségnél, nincs még annyi tapasztalatuk, pletykájuk, élményük velük kapcsolatban. Illetve a pályaválasztó egyetemisták és kommunikációs témában tanuló tizenévesek” – foglalja össze Zsófi.

A túrán résztvevők nagy része diák, illetve pályakezdő, de cél az is, hogy a határszakmák képviselőit is összehozzák a reklámosokkal és az is előfordul, hogy ügynökséget kereső leendő ügyfelek is feltűnnek. „Metaverzumtól AI-ig, slameléstől influencer workshopig, vezetett brainstormingon át élő layouttervezésig volt minden” – summázzák a szervezők az eddigi alkalmakat. 

Legutóbb volt beszélgetés arról, tanulható-e a kreativitás és hogyan fér össze a mentális egészség a közösségi médiával, építettek egy virtuális influenszert, de volt csocsó és sörpong is. Az elmúlt év hemzsegett a mesterséges intelligenciáról szóló programoktól, idén is lesz szó a gépagy előnyeiről és hátrányairól, az MI dalszerzésről és valahol a technológiával fogják véleményezni egy játék résztvevőit. Ezeken túl lesz beszélgetés a „marketinges életstílusról”, a jó sportkampányokról, a telekomos HelloSzülő-projekt konfliktusairól, arról, hogyan lehet bekerülni egy ügynökséghez és szomorú-e, hogy Dancsó Péter nem szedte szét az első kreátor tehetségkutatót.

Ahogyan előkerül egy népszerű mémkészítő társasjáték az „ügynökségi létre szabott, felpörgetett, kifordított verziója”, lesz kvíz a szcéna trendjeiről, beszélgetés a reklámosok intim kérdéseiről, az influenszermarketing sötét és derűs oldaláról, illetve arról is, hogyan segítenek a kortárs művészetek életben tartani a kreativitásunkat. A teljes program, ügynökségekre lebontva folyamatosan kerül fel az esemény weboldalára. A résztvevők ezen túl jellemzően a túrán már odafelé meg szokták kérdezni, hogy milyenek a bérek, hogyan kell az érdekeinket érvényesíteni és mennyit kell túlórázni.

A szakmai rendezvények a már pályán lévőknek is érdekesek, de a pályaorientációt is segíthetik (fotónk a tavalyi eseményen készült, forrás: Ügynökségek Éjszakája, Facebook)

A szakmán belül is segít megtalálni a helyed

„Nagyon fontos a pályaorientáció. Annak is, aki mondjuk már elvégezte a szövegírói kurzust, hiszen azután még számos irányba elmehet a szakmán belül. Ilyen a PR, a közösségi média, a klasszikus reklám, a digitális területek, az influenszer-kommunikáció és így tovább. Itt a programok olyan széles spektrumon mozognak, hogy arra is lehetőséget ad, hogy a már meglévő orientáción belül elköteleződjenek valamerre” – fogalmaz Tóth Zsófi. 

Ugyanakkor nem csak saját szövegírói képzésének résztvevői számára érzi relevánsnak az eseményt, hiszen a különféle dizájnnal, közösségi médiával vagy éppen 3D modellezéssel kapcsolatos tudásnak is gyakran a reklámos szcéna lehet az egyik fontos felvevőpiaca. Így került képbe a SKVOT is, és ez egy remek lehetőség arra is, hogy az online képzés résztvevői személyesen is találkozzanak egymással és például Zsófival is.

„Jurin Szabolcs, korábbi túravezetőnk is a Diáktúrákon kezdte karrierjét”, folytatta Zsófi. „Korábbi egyetemi tanára, alapítónk, Csirke Dániel miatt jött diáktúrázni, ami után Dani felvette gyakornoknak korábbi munkahelyére." Szabolcs azóta az Artificial Group szövegírójaként a hazai Young Cannes Lions előválogatóján megnyerte a PR-kategóriát és Magyarország dedikált jelöltje lehetett a nemzetközi versenyen. „Mindez jól példázza a Diáktúrában rejlő lehetőséget. Ez nem egy üres ígéret, ezt a lehetőséget tényleg ki lehet aknázni” – összegez túravezetőnk.