INTRO AZ INTROVERTÁLTAKHOZ | SKVOT
Skvot Mag

INTRO AZ INTROVERTÁLTAKHOZ

Hogyan csatlakozhatsz egy ügynökség kreatív áramlataihoz, ha introvertált vagy?

INTRO AZ INTROVERTÁLTAKHOZ
card-photo

DH -

a Skvot szerzője

10 május, 2023 Cikkek

Egy reklámügynökség egy kicsit maga a pokol egy introvertált ember számára. Rengeteg ember, prezentációk, megbeszélések, ötletelések és egyéb olyan dolgok, amitől a gyomor összerándul.

Maga a reklám világa tette az extrovertáltakat a világ nyerteseivé. Olyanok a reklámok, mint az életstílus-coachok – mindig olyasmiket mondanak, hogy Let's Go Places vagy Open Your World. Az ügynökségek is sokszor extrovertált emberekből állnak, ésúgy érezheted, ha nem kommunikálsz mindenkivel, akkor biztosan valami baj van veled.

Hogy támogassuk a meggyőződéses, kreatívan hallgatókat, összeállítottunk egy gyors útmutatót a legnehezebb helyzetekhez – túlélési tippekkel.

 

„Mindenki beszél – én is, csak itt benn a fejemben"

Egy introvertált ember számára nincs rosszabb, mint egy új csapathoz csatlakozni. És itt nem az a legfélelmetesebb, hogy a folyosón fogsz ülni, vagy hogy nem kapsz MacBook Pró-t. A fő borzalom az, hogy kommunikációt kell kialakítanod a csapat többi tagjával. Ehhez a feladathoz képest a tesztek vagy akár az interjúk nulla nehézségi szintet jelentenek.

Az első munkanapon mindenkit egyszerre kell megismerned: ez itt egy designer, ez itt egy art director, ez pedig egy senior copywriter. Kapcsolatba kell lépned velük, és valahogy kommunikálnod kell, de egyelőre csak ők beszélnek. Beszélnek a munkahelyen, beszélnek az ebédnél, folyamatosan beszélnek hozzád. Egy idő után ez nyomasztóvá válik.

MIT TEGYEK?

Keress más introvertáltakat!

Sokszor úgy tűnhet, hogy csak extrovertáltak vannak körülöttünk – ámez nem így van. Tanulmányok szerint a világon minden harmadik ember introvertáltként határozza meg magát. Tehát csak akad ott rajtad kívül egy másik is.

Ráadásul nincs olyan, hogy 100%-ban introvertált vagy 100%-ban extrovertált valaki (mint ahogyan nincs 100%-os étcsokoládé sem). Általában az első és a második változat különböző arányban keveredik.

Az introvertáltak erőssége a megfigyelésben rejlik. Használd ki! Az új emberek között biztosan vannak olyanok, akik lélekben és kommunikációs stílusban közel állnak hozzád. Csupán arról van szó, hogy ők már régóta benne vannak a témában – sikerült kapcsolatokat kiépíteniük, és megszokták a kreatív világot. Találd meg a hozzád hasonlókat, és kezdj el kommunikálni velük. Apránként, a „helló", és a „mi újság?" után.

„Mindenki ötetel, én pedig kimaradok"

Az emberek, akiket alig ismersz, összegyűltek egy teremben, és valamennyi készen áll arra, hogy valami forradalmit mondjon. Ez úgy néz ki, mint valami veszélyes szituáció kezdete – legalábbis egy introvertált ember számára biztosan.

Art directorok, fejesek, más copywriterek, sőt még a kreatívigazgató is hangosan cserélget mega-ötleteket, te pedig néma üzemmódba kapcsoltál. A hallgatásod ezzel a háttérrel szemben apátiának vehető. Vagy unalomnak. És előbb-utóbb te magad is depresszióba esel – eszköztelennek érzed magad.

MIT TEGYEK?

A kevesebb néha több!

Az introvertáltak másik előnye az ötletelés során sokat segít – a hallgatás képessége. Igen, ha szórod a szavakat, akkor úgy tűnhet, hogy jobban részt veszel, de fennáll a veszélye, hogy a sok beszédben elveszted a fonalat és nem születik meg kívánt ötlet (ami miatt mindenki összegyűlt).

Ezért először is hallgasd meg és elemezd, amit mások mondanak. Ha ez idő alatt ötleted támad, hogy hogyan lehetne valamit javítani, emeld fel a kezed, és fejtsd ki a javaslatod – nyugodtan és megfontoltan.

Az ötleteléshez merülj el a témában, és szánj rá annyi időt, amennyire csak szükséged van. Gondolkodj a megszokott koordinátarendszeren kívül, majd vidd be a legjobb ötleteidet a kreatív igazgatóhoz.

„Kaptam egy társat, aki szintén introvertált"

Sok reklámügynökségnél bevett gyakorlat a kreatív párok felállítása. Általában egy art directorból és egy szövegíróból állnak – és nem kisebb a feladatuk, mint hogy találjanak ki egy olyan ötletet, amely alkalmas lehet a cannes-i oroszlán elnyerésére.

De történetesen előfordulthat, hogy mindkét kreatív ember introvertált. És akkor az „álom-tandem" ötleteléséből egy sok órán át tartó, nulla eredményt hozó néma jelenet lehet, ahol senki nem mer először megszólalni.

MIT TEGYEK?

Ötletelj egyedül, változtass a környezeten!

Kérd meg a partnered, hogy vonuljatok vissza kicsit mindketten, így mindenki egy biztonságos térben találhat ki magának néhány ötletet. Majd szervezzetek egy „előzetes brainstormingot" – mutassátok meg egymásnak, mi jött ki, vitassátok meg és zárjatok ki mindent, ami felesleges.

Az introvertáltaknak könnyebb írásban kifejezni a gondolataikat. Ezért próbáld meg az ötleteket papírlapokra vagy egy közös táblára rögzíteni – így több esély van arra, hogy közösen kitaláljatok valamit.

Változtasd meg a környezetet. Ha csak ültök és nézitek egymást, várva a megvilágosodásra, nem valószínű, hogy bármi is előjön. Jobb, ha sétáltok egyet a környéken, kimentek kávézni, vagy legalább bekapcsoljátok a zenét – ez sokat segíthet a beszélgetésben.

„Az ügyfél feltesz egy kérdést, mi lesz velem?"

Nincs semmi bonyolult a pitchelésben. Csak készítesz egy klassz prezentációt, szépen elmondod (talán anélkül is, hogy ránéznél a papírra) – és mindenkinek egyszerűen minden tetszik. De itt véget is érnek az „egyszerű" dolgok.

Amint az ügyfél elkezd kérdezősködni, elbizonytalanodsz. És minden másodpercnyi hallgatásoddal csökken az ötletek nagyszerűsége, és nő a valószínűsége annak, hogy a kreatívot nem veszik meg.

MIT TEGYEK?

Készíts vészforgatókönyvet!

A prezentáció előkészítése során gondolkodj az ügyfél fejével. Gondold át, mi az, ami összezavarhatja, zavarba ejtheti vagy érdekelheti, és találj ki válaszokat. Ideális esetben minden egyes helyzetet próbálj el egy account menedzserrel.

Ha az ügyfél olyan kérdést tesz fel, amit a próbán nem tettek fel, használj univerzális válaszokat. Például: „Erre kidolgoznánk egy másik megközelítést. Adjon nekünk egy kis időt." vagy „Nagyszerű kérdés! Összegyűjtjük a szükséges információkat, és a következő megbeszélésen folytatjuk".

Legvégső esetben vigyél magaddal egy extrovertált embert is a prezentációra: a beszéd az ő erőssége, kritikus pillanatban segítséget nyújthat.

„Mindenki együtt lóg, én meg a sarokban állok"

Egy dolog a vízadagoló használata közben lazán keresni a hasonlóan gondolkodó embereket, és egy másik dolog rögtön a kreatív csoportba kerülni.

A reklámosok élete tele van eseményekkel: fesztiválok, workshopok, konferenciák, forgatások. A különböző ügynökségek kreatívjai ezeken keresztezik egymás útját – mindenki megismeri egymást, kommunikál és beköveti a másikat valami tetszőleges közösségi médián.

Az introvertáltak ezt inkább elkerülik, de ha „szerencséd" van, a kreatív igazgató magával visz. Vagy a többiek, akikkel már jóban vagy, elkésnek. És jobb lenne, ha nem tennék: a csomó idegen miatt pánikba esel. A lehető leghamarabb menekülőre akarod fogni, és az asztal alatt megvárni, amíg mindenki elindul haza.

MIT TEGYEK?

Játssz előre!

Az is lehet a hozzáállásod, hogy neked jó ez így is. „A lényeg az, hogy jó munkát végezzünk, a többiek pedig lógjanak együtt, ha akarnak." De minden kapcsolatépítés hasznos és új tapasztalatokat ad – sosem tudhatod, mikor jönnek ezek jól.

Menj el az előadásra – és szívj magadba mindent, amit látsz és hallasz. Ne félj hülye kérdést feltenni – kezdd ezzel a vallomással: „Szeretnék feltenni egy hülye kérdést". Küzdj le minden félelmet azzal, hogy felvállalod.

A kreatív terekben való kommunikáció nem könnyű feladat, de ha belegondolunk, mindannyian egy csónakban eveztek. Hasonló kérdések és problémák foglalkoztatnak benneteket, vagyis valójában ugyanolyanok vagytok. Szóval lazíts, vagy tégy úgy, mintha lazítanál. Próbálj meg nem arra gondolni, hogy mások mit fognak gondolni arról, hogy te mit fogsz gondolni.

Az informális kommunikációban gondolkodj előre – készíts elő több témát a beszélgetéshez. Beszélhetsz arról is, amivel dolgoznod kellett: a kézkrém összetételéről, az új chips-termékcsaládról vagy a mobilkommunikáció újévi tarifáiról (a lényeg, hogy ne add ki a saját csapatod stratégiai ötleteit). Ha ezek nem érdeklik a másikat, legfeljebb majd témát vált, de te legalább megtetted az irányában az első lépést.