Hogyan értse egymást jobban ügyfél és ügynökség | SKVOT
Skvot Mag

Az ügyfélnek nem muszáj a pokolból jönnie

Hogyan értse egymást jobban ügyfél és ügynökség?

Az ügyfélnek nem muszáj a pokolból jönnie
card-photo

SK és BN, a SKVOT szerzői

-

5 augusztus, 2022 Cikkek

 Bárki, aki valaha dolgozott kreatív alkotóként megrendelésre, jól ismerheti az ügyfele és közte szakadékként tátongó űrt. Nyolc módszert ajánlunk a távolság csökkentésére.

 

Mikor az ügyfél ügynökséget választ, értelemszerűen olyan partnert keres, akivel hasonlóak az értékeik és a gondolkodásmódjuk. Az, hogy tényleg jól működik-e a közös munka, a gyakorlatban hamar kiderül. Egy-egy projektmegbeszélés után az ügynökség általában elvonul, kidolgozza az ötletét, majd visszamegy prezentálni – és ekkor szoktak kezdődni a problémák. Sokszor nem az ügynökség öteletivel van a baj, hanem azzal, hogy nem sikerül meggyőznie egy esetleg konzervatívabban gondolkodó ügyfelet. Kreatív oldalról adunk pár tippet arra, hogyan érdemes a kommunikálni a megrendelők felé.

1. Vadulás, aztán lazítás

Ha benne van a pakliban, hogy az ötletetek nem fog megfelelni az ügyfél elvárásainak, pedig biztosak vagytok az igazatokban, először bátran mutassátok meg a koncepciótok legelszálltabb verzióját. Ha már látjátok, hogy feszül az ügyfél, mutassátok meg a valódi ötletet. Így a másodszorra bemutatott gondolatok mérsékelt megoldásnak fognak tűnni akkor is, ha valójában bevállalósak.

Ne így add elő:

„Szerintünk eleve nem jó a márkanevetek. Szeretnénk újat, ami mindenképp illik majd a termékhez, de még nem tudjuk, mi lenne az. Ne aggódjatok, majd meglátjátok a preziben.”

Hanem így:

„A márkanév kulcsfontosságú, ezért arra gondoltunk, zsúfoljuk össze a legfontosabb márkához kapcsolódó jelzőket, és csináljunk belőlük egy új mozaikszót! Ha ez túl extrémnek tűnik, kezdhetjük azzal, hoy együtt meghatározzuk ezeket a szavakat és onnan közösen gondolkodunk tovább.”

2. Iránymutatás

Tipikus ügyfél: „Szeretnénk kitűnni a versenytársak közül, de kísérletezni nem fogunk.” Sok vállalat válik az évek során mozdíthatatlan, kiszámítható dinoszaurusszá: új, trendi, a korral lépést tartó ötleteket vár el a kreatívoktól, de a valódi lépéseket nem meri megtenni. Érdemes emiatt fokozatosan, lépésenként építkezni és hosszú távon gondolkodni. Így elkerülhetitek, hogy az ügyfél azonnal pánikba essen egy bátrabb ötlettől.

Ne így add elő:

„Nagyon megy most a glitch és a giccs. Teljes rebranding kell, ha el szeretnétek érni a Z-generációt. Ezzel a mostani arculattal nem mentek semmire.” 

Hanem így:

„Nagyon megy mostanában a glitch és a giccs. Ezek az irányzatok ugyan elütnek a mostani arculattól, de szerintünk meg lehet őrizni a márkaértékeket és finomhagolni a vizuális komunikációt ebbe az irányba. Az új, Z-generációt célzó kampány szerintünk tökéletes terep lenne arra, hogy kipróbáljunk néhány ötletet.”

3. A fizikai világ előnyei

A meggyőző emailek és a csatolt kreatívok jelezhetnek jó irányt, de próbáljatok olyasmit mutatni az ügyfélnek, ami a fizikai világban is látható, tapintható. Az általatok kitalált szlogennel és arculattal felpimpelt termékminta vagy egy Z-generációra lövő tote bag sokkal kézzelfoghatóbb, mint egy átgörgetett prezentáció. Kitaláhattok teljes merchandise készletet is, a bemutatóból pedig kreálhattok eseményt. Kérjetek fel modellnek a márkához kapcsolódó influenszereket, készítsetek a szolgáltatáshoz passzoló hangulatvideót, hívjatok el egy menő DJ-t egy jól menő helyre. Ha az általatok bemutatott stílus korábban már jól teljesített valahol – akár éppen a konkurens márkáknál – mutassátok meg az ügyfeleteknek azt is. Tessék, máshol már bevált, miért ne működne nálunk is, de saját hanggal, a koppintás érzése nélkül?

Ne így add elő:

„X konkurencia múlt évben csomó lemosható tetkót osztogatott az x fesztiválon, és mindenki imádta! Na, szerintünk most mi csinálhatnánk ugyanezt.”

Hanem így:

„X konkurencia múlt évben csomó lemosható tetkót osztogatott az x fesztiválon, és mindenki imádta! Arra gondoltunk, hogy nálunk mehetnének karkötők. Van ez a most népszerű, egyszerű, fonalra felfűzhető stílus. Már kapcsolatba is léptünk egy ismert designerrel, mutatunk pár mintát, amin vele dolgoztunk.”

4. Az „üzenet-házak”

Az angolszász szövegekben Message House-nak hívott technika régi PR-fogás. A módszer azért is vonzó, mert bármilyen ötletre fel lehet húzni és segít egyszerű, hatásos, jól strukturált üzeneteket kitalálni. Egy tipikus Message House három részből áll. A tető a teljes ötletet vagy témát lefedi, a falak (általában szintén három darab) pedig az ezeket alátámasztó érvek, kutatási eredmények és tények. Végül legalulra kerül a talapzat, ami a cég világképét jelképezi. Ez lehet egy történet, ami bemutatja a márka értékeit, de lehet egy tömören megfogalmazott cél is. Nem minden Message House épül fel így, máshol a tető-ötletet a főbb üzenetek falai támasztják alá és a talapzatba kerülnek az érvek: a lényeg az, hogy egyben, jól strukturálva lássuk, mit szeretne üzenni a márka.

Ne így add elő:

„Változtatni kellene a márka hangján. Túl egyszerű volt, ezért arra gondoltunk, legyen inkább beszólogatós, de egyben haverkodós is. Na, majd meglátjátok, jól fog működni!”

Hanem így:

„Arra gondoltunk, hogy baráti, laza hangja lehetne a márkának. Olyan ismerős hangján szólalna meg, aki nem a legjobb barátunk, de egy kedves haverunk, akivel szeretünk lógni a magabiztos, szókimondó stílusa miatt. Az utolsó kutatás szerint ez az irány nagyon jól menne a célközönségnél és önazonos a márkával is.”

5. Embernek lenni oké

Mikor kisebb kudarcok érnek és az ügyfél elégedetlen, lépjetek túl a problémákon könnyen! Ezzel megmutatjátok az ügyfélnek, hogy készek vagytok reagálni a nehézségekre, nem dugjátok a fejeteket a homokba és nem mentek folyamatosan vissza az időben az „ezt nem így kellett volna” kezdetű emailekkel. Ha valami nem a terv szerint alakul, ne essetek kétségbe. Az önirónia, a humor, a laza hozzáállás biztosan többet segít, mint a feszülés vagy a folytonos bocsánatkérés. Nem kell erős falakat felhúzni. 

Ne így add elő:

„A kutya egész éjjel vonyított, hulla vagyok. Nem tudok gondolkodni, bocs, át tudjuk ezt tenni ezt a mai 3 órásat holnapra?”

Hanem így:

„Bocs, muszáj kiugranom egy kávéért a konyhába, mert a kutya egész éjjel vonyított. Öt perc, és itt vagyok.”

6. Megtérülő rugalmasság

Sokszor elfelejtjük, de az ügyfél is csak ember és nem egyenlő a céggel. Ha előfordul, hogy hibázik és félreviszi a munkafolyamatot, ugyanakkor bocsánatot kér és van megoldási javaslata, legyetek elnézőek. Lehet, hogy csúsznak határidők és éjszakázni kell, hogy elcsípjétek a projekttel a cannes-i selejtezőt, de a vis maior jó lehetőség arra, hogy megnézzétek hogyan tudtok együtt dolgozni stresszhelyzetben. Fontos persze az is, hogy tartsátok a határaitokat és álljatok ki a szerződésben foglalt feltételek mellett.

Ne így add elő:

„Fel fogjuk bontani a szerződést, ha nem teljesítitek az eredeti feltételeket. Két hét gondolkodási időt tudunk adni, többet nem.”

Így add elő:

„Nagyon sajnáljuk, hogy csúszik a projekt, nekünk ez komoly többletmunkát jelent. Gondoljuk át a lehetőségeinket, priorizáljunk és engedjük el, ami nem feltétlen szükséges.”

7. Beszéljünk róla

Fontos tudatni az ügyféllel, hogy törődtök vele. Nem kell minden egyes projektnél úgy nyomulni, mintha bármikor elveszhetne a kapcsolat, de ha megvan a közös hang, érdemes időről időre megerősíteni. Reagáljatok az aggodalmaira és a félelmeire, még akkor is, ha azok túlzónak tűnnek. Így arra is nagyobb az esély, hogy a jövőben elfogadja az ötleteiteket.

Ne így állj hozzá:

„Az ügyfélnek mindig igaza van. Értjük a problémát, úgy hozzuk helyre, ahogy javasolja, hisz jobban érti a márkát, mint mi.”

Hanem így:

„Látjuk, hogy aggódik az eredmény miatt. A következő megbeszélésen beszéljük át ezeket pontról pontra, és onnan lépjünk tovább.”

8. Ha lehet, legyen offline

Az éppen aktuális járványhelyzet persze elkaszálhatja az élő találkozás lehetőségét, de ha megvannak a megfelelő körülmények, mindig megéri kialakítani a személyes viszonyt. Jellemzően sokkal jobb eredmények születnek egy valódi találkozás után, még akkor is, ha így időt veszítettünk. A személyes kapcsolat a későbbiekben közelebb hoz azokkal, akikkel együtt dolgoztok: jobban megértitek egymást, gördülékenyebb lesz a kommunikáció. Tudósok szerint az agyunk a videós kommunikációt agresszív környezetként érzékeli: a sok szem látványa a harcoljak vagy meneküljek ösztönt hívja elő és tudat alatt is sokkal inkább résen vagyunk. Egy prezentációhoz nincs szükség ilyen stresszhelyzetre.

Ne így add elő:

„Mi sosem beszélünk emberekkel video callban, bocs. Akkor kezdhetünk együtt dolgozni, ha be tudtok jönni az irodába. Ha ez nem megy, akkor sajnos nem fog menni.”

Hanem így:

„Mi hiszünk a személyes kommunikációban. Ha a helyzet engedi, biztosak vagyunk benne, hogy az élő megbeszélés segíti a munkafolyamatot. Nektek rendben lehet, hogy találkozzunk?”

Annak, aki tovább mélyülne ügyfél-alkotó viszonyokban, ezt a klasszikus Tumblr-t   ajánljuk vagy a 1:14:00 és 1:17:52 közötti letisztult pipis jelenetet a Rossz versekből.