Tényleg elveheti a Canva a grafikusok munkáját | SKVOT
Skvot Mag

Tényleg elveheti a Canva a grafikusok munkáját?

Interjú Szegő Fruzsina Canva Experttel.

Tényleg elveheti a Canva a grafikusok munkáját?
card-photo

BG -

A Skvot szerzője

24 november, 2023 Cikkek

A Canva már közel sem a „lelkes amatőrök” játszótere, a legújabb fejlesztésekkel és az AI integrálásával ma már könnyen és gyorsan készíthetők profi marketinganyagok. A legújabb fejlesztésekről Szegő Fruzsina social media marketing specialistával beszélgettünk.

A Canva programot már nagyjából mindenki ismeri, de van egyfajta prekoncepció vele kapcsolatban: elsősorban a lelkes amatőrök terepének tartják. Mire használhatja egy marketinges vagy kreatív ügynökségi szakember?

Ez a prekoncepció valahol mélyen és nagyon-nagyon finoman igaz, de pont ez az előnye. Az egész háttértörténete onnan indul, hogy egy lány Amerikában nem talált olyan programot, amivel saját maga könnyen és gyorsan meg tudott volna csinálni apróbb grafikai munkákat, mint például a kreatív posztok elkészítése egy-egy kampányhoz, vagy egy hirdetés összeállítása.

Nem mindenki teheti meg, akár egyéni vállalkozóként, akár kisvállalkozásként, hogy főállásban alkalmazzon egy grafikust, és nem is mindig van rá feltétlenül idő. Lehet, hogy az én fejemben megvan egy posztötlet – amit öt perc alatt összeraknék, ha lenne eszközöm –, de mire azt átadom, briefelem a grafikust, ő megcsinálja, egyeztetünk, esetleg javítjuk, satöbbi, addig nagyon sok idő megy el feleslegesen. 

Pont ezért született meg a Canva, aminek nem az a célja, hogy elvegye a grafikusok munkáját (egyáltalán nem szeretném, hogy így hangozzon), hanem azoknak szól, akik például autodidakta módon szívesen foglalkoznak kisebb grafikai feladatokkal. Éppen ezt támogatja a felhasználóbarát környezet és a könnyen elsajátítható használat. Nem annyira ijesztő a felület, mint mondjuk a Photoshopnál, ami nem véletlenül annyira komplex. A kurzusom első óráján is van egy összehasonlítás a két program között.

Nyilván azért nem cél, hogy párhuzamba állítsuk a kettőt, a Canva sosem lesz képes olyan dolgokra, mint a Photoshop, de nem is ez a dolga. Ugyanakkor nagyon sokat fejlődött, és az egyszerűbb grafikai munkák mellett ma már tényleg elképesztően sok mindent ki lehet belőle hozni, ha valaki egy kicsit mélyebben tud vele foglalkozni. Folyamatosan rukkolnak elő fejlesztésekkel, a legújabb most a mesterséges intelligencia bevonása. Nekem is folyamatosan követnem kell ezeket, és még én is rengeteget tanultam, mikor az első kurzushoz állítottam össze az anyagokat. Tényleg nagyon sok mindenre alkalmas.

Azt mondtad, hogy a Canva sokat segít, ha az én fejemben már megvan, hogy hogyan nézzen ki egy poszt. De mi van akkor, ha még az én fejemben sincs meg? Ötleteket is ad a program?

Igen, és szerintem ez a Canva egyik verhetetlen előnye akár a Photoshoppal, akár más tervezőprogramokkal szemben. Több százezer sablon érhető el szinte minden grafikai feladatra. Legyen az egy Facebook- vagy Instagram-poszt, egy Reels-videó, egy weboldal, egy prezentáció, egy infografika, satöbbi – tényleg mérhetetlen mennyiségű sablon van. Ezek ráadásul nem csupán egyszerű, alapszintű sablonok, amit mondjuk már ciki lenne használni például ügynökségi szinten.

A Canvának vannak dizájntervezői, illetve sablontervezői, akikkel együtt dolgozik – grafikusok vagy olyan felhasználók, akik évek óta dolgoznak a programmal –, ők alkotják meg az elérhető sablonokat. Vagyis ezeket a Canva által jóváhagyott sablonokat – amik mind átesnek további ellenőrzésen is – egytől egyig szakemberek készítik. Éppen ezért amellett, hogy jól néznek ki, nagyon jól alkalmazhatók, és tényleg szinte minden helyzetre találhatunk megfelelőt, akár stílusra vagy színvilágra szűrve.

A sablonok tehát nemcsak megkönnyítik a munkát, de inspirációt is adnak. Ha végigpörgetem őket és rátalálok egyre, ami tetszik, akkor még olyan kötöttség sincs, hogy ugyanabban a formában kell használnom. Onnantól kezdve, hogy beillesztem a szerkesztőfelületre, a legapróbb részletekig tudom módosítani, átszínezhetem, átmozgathatom az elemeket stb. – csak a saját kreativitásom szab határt. A saját vagy az ügyfelem márkájának arculatához tudom igazítani, így bár a sablon adta az inspirációt, a végére egy teljesen egyedi produktum lesz belőle.

Mennyire jellemző, hogy egy marketinges, vagy kreatív szakember Canvát használ?

Szerintem egyre elterjedtebb itthon is. Amerikában már nagyon régóta népszerű, ott rengeteg Canva specialist dolgozik, akik YouTube-csatornákon osztják meg a különböző tippeket, trükköket. Abszolút a hétköznapokban is használatban lévő programnak számít. Itthon is egyébként egyre többen ismerik. Az ingyenes verzióját már biztosan sokan kipróbálták, terveztek benne pár apróságot. Ugyanakkor itthon talán még kevesen használják ki teljesen a benne rejlő lehetőségeket.

Ennek egyik oka lehet, hogy magyar nyelven kevesebb funkció érhető még el. Ez persze egy social média menedzsernek vagy egy marketingesnek nem feltétlenül okoz problémát, de az első kurzus visszajelzései között volt olyan, hogy a nyelvi nehézségek miatt nem tudtak egy-egy funkciót teljesen mértékben használni. A magyar nyilvánvalóan nem világnyelv, nem gondolnám, hogy egyhamar elérhető lesz minden magyarul is, de ennek ellenére a Canva fordító applikációja elég jól működik. Azaz egy-két sort a kreatívokban egész jól fordít már.

Amikor a Canva szóba kerül, akkor általában mindig közösségimédia-tartalmakról beszélünk. Leginkább ezek tervezésére alkalmas a program?

Én azt mondanám, hogy most nagyjából a 60-40 aránynál tartunk, azaz 60 százalékban beszélhetünk közösségimédia-tartalmakról. A TikTok-videótól kezdve elkezdve a Facebook-hirdetéseken át a coverfotókig mindent lefed. Viszont ott van az másik 40, sőt lehet, hogy akár 50 százalék is. A Canva a marketing többi területén is remekül használható, például plakátok, szórólapok, névjegykártyák, prezentációk készítésére.

Akár közvetlenül a Canvából is lehet már prezentálni, van egy nagyon jó brainstorming felülete, egy végeláthatatlan whiteboard, ami nagyjából ugyanazt a funkciót tölti be, mint a fizikai verziója, a fizikai korlátok nélkül. Akár weboldalt is lehet a Canvában készíteni, de félreértés ne essék, itt nem egy többoldalas website-ra, vagy webshopra kell gondolni. Egy egyszerű one page oldalt vagy egy landing page-et viszont össze lehet rakni vele. Tehát már közel sem csak közösségimédia-posztok létrehozására alkalmas, a fejlesztők odafigyelnek arra, hogy a lehető legtöbb területet lefedjék.

Akár telefonról is lehet használni. Ez mennyire életszerű?

Ez nekem is nagy kérdés. Alapvetően ott a lehetőség, nekem is le van töltve a telefonomra az applikáció, egészen jól működik, jól adaptálták erre a felületre. Nem minden funkció érhető el természetesen, de ha például gyorsan bele kell nyúlni egy designba vagy esetleg útközben ránézni egy-egy tervre, arra teljesen alkalmas.

A Canvának van egy a Google-dokumentumokhoz hasonló funkciója is, vagyis egyszerre többen is tudunk dolgozni egy anyagon, így, ha csak meg kell nézni egy kommentet vagy valami apróságot javítani, azt egyszerűen megtehetjük a telefonunkon is. Az, hogy telefonon mennyire tudjuk használni, inkább attól függ, kinek mennyire komfortos az applikáció használata. Van, aki nem szereti az aprólékos munkára a telefonját használni, és van, akinek ez teljesen kézre áll. (Meg persze attól is függ persze, hogy mekkora a telefon kijelzője.)

Egy-egy tervről mennyire lehet megmondani, hogy Canvával készült?

Szerintem egyre kevésbé. Főleg mióta kijött a legújabb fejlesztési csomag most októberben, ami már a mesterséges intelligencia bevonására épít. Ha valaki ügyesen használja, és tényleg rászánja az időt, hogy kitapasztalja a rendszert, esetleg még érzéke is van a grafikai dolgokhoz, akkor gyakorlatilag nem lehet megmondani, hogy valami Canvával készült, vagy sem.

Ha már szóba kerültek az AI-fejlesztések: ma már szöveget, képet és akár videókat is generálunk a segítségével. Hogyan segít a Canvában a mesterséges intelligencia?

Először márciusban volt egy nagy fejlesztéscsomag, amiben már benne volt a szöveg alapján képgenerálás funkció. Persze ez még béta verzió – ugyanúgy, ahogy a ChatGPT – folyamatosan tanul, folyamatosan fejlődik. Ez látszik is, hiszen szinte összehasonlíthatatlan, hogy milyen képet tudok vele generálni most és mire volt képes tavasszal. Rengeteg további új fejlesztés van, ezek nagy része angolul érhető el. Ott van például a Magic Write funkció, ami bármilyen szöveget meg tud írni, sőt, ha megadom az adott brand stílusát, akkor képes abban a stílusban generálni a szöveget. Akár még verset is képes írni egy sima szövegből – tényleg hihetetlen, mi mindenre képes.

A legújabb fejlesztési csomag része az automatikus képbővítés is. Ez a fejlesztés már a Photoshopban is elérhető egy ideje, számos videó kering róla, hogy mennyire jól oldották ezt meg ott, nagyjából megmondhatatlan, hogy a kibővítés nem az eredeti fotó szerves része.

A Canvában nyilván ez még gyerekcipőben jár, de mondjuk egy egyszerű képnél, ahol az adott színű hátteret kell folytatni, ott már most is nagyon jól működik. Vagy például a háttéreltávolítás után most már külön tudjuk vele mozgatni a kép egy-egy elemét.  Az AI-integráció tehát nagyon fontos, és nagy hangsúlyt kap a fejlesztéseknél. Ezt jelzi az is – ami egyáltalán nem megszokott szerintem –, hogy a márciusi nagy fejlesztéscsomag után most októberben kiadtak egy újabbat.

Arról már sokat beszéltünk, hogy mi mindenre jó a Canva, szinte mindent (is) meg lehet vele csinálni. Vannak azonban olyan dolgok, amikre (még) nem alkalmas? Milyen hibába eshetünk?

Ez elég nehéz kérdés. Leginkább a technikai korlátok azok, amik eszembe jutnak. A weboldalak esetében például a korábbi kurzusokon is nagyon sok olyan kérdés érkezett – teljesen érthető módon –, hogy akkor hogyan csinálhatok vele webshopot, hírlevél-feliratkoztatást stb. Az ilyen szintű munkákhoz még nincs meg a megfelelő a háttere a Canvának. Egy linket el tudok helyezni egy one page oldalba, de háttérszolgáltatásokat még nem lehet mögé tenni.  Nem tudom, hogy ezzel kapcsolatban lesz-e majd a későbbiekben valamilyen fejlesztés. 

Ami még eszembe jut hibaként, az már egy inkább  szubjektív dolog: a dizájn és a vizuális világ. Viszonylag könnyű beleesni abba a hibába, hogy a végeredmény nem lesz esztétikus vagy egységes. Ez leginkább a sablonok miatt van. Attól függetlenül, hogy minden sablon átment már valamilyen szakmai szűrőn, át lehet úgy alakítani egy-egy oda nem illő színnel vagy betűtípussal, ami miatt nem feltétlenül lesz esztétikus a végeredmény.

Jelen pillanatban egyébként tényleg csak a weblapkészítést tudnám kiemelni, mert minden másra teljesen jól használható. Még a videószerkesztője is elképesztően jól működik hangsávokkal, vágásokkal és minden egyébbel, amire szükség van. A komplex weboldal készítésen túl szinte minden más feladatra alkalmas a rendszer, amire a marketingben szükség lehet.