HOGYAN KÉSZÍTS ÜTŐS PORTFÓLIÓT? | SKVOT
Skvot Mag

HOGYAN KÉSZÍTS ÜTŐS PORTFÓLIÓT?

A D&AD kreatív vezetőktől, stratégáktól és UX-tervezőktől gyűjtötte össze a portfóliókészítés trükkjeit, amiket most mi is megosztunk veletek.

HOGYAN KÉSZÍTS ÜTŐS PORTFÓLIÓT?
card-photo

JR -

A SKVOT szerzője

28 április, 2023 Portfólió Cikkek

Ha diploma nélkül el is lehet boldogulni a kreatív szakmában, portfólió nélkül már semmiképp. A D&AD csapata megpróbálta meghatározni, hogy milyen követelményeknek kell megfelelnie a portfóliónknak ahhoz, hogy álmaink ügynöksége interjúra hívjon, vagy a kiszemelt ügyfél minket válasszon.

A szakma szakértőit arra kérték, hogy osszák meg tanácsaikat, tippjeiket arról, hogyan tudja magát egy kreatív kompetens módon bemutatni – mi pedig kigyűjtöttük ezekből a legfontosabb tanulságokat.

 

Fókuszálj magadra

Casey Bird — szabadúszó kreatívigazgató és márkastratéga. Dolgozott többek között a Samsunggal, a BBC-vel és a Nike-val.

Tűzz ki egy szakmai célt. A kreatív szakma melyik területe a legvonzóbb számodra? Melyik ügynökségeket kedveled? Mi ragad meg a kreativitásukban? A fenti kérdésekre adott válaszok segíteni fognak abban, hogy jobban megérthesd a szakmai irányelveket és megismerd a saját ízlésedet.

Építs személyes márkát. Egy találó mondás szerint a személyes márka az, amit a távozásod után mondanak rólad. Amikor legközelebb a közösségimédia-oldalakon másokkal beszélsz vagy tartalmat osztasz meg, tedd fel magadnak a kérdést: „Mit szeretnék, mit mondjanak rólam a hátam mögött?”

Mutatkozz be. Most, hogy már tudod, hogyan pozicionáld magad, ideje kitölteni az önéletrajzod, a weboldalad vagy LinkedIn-profilod „Rólam” részét. Mesélj magadról, a készségeidről és a számodra kedves projektekről olyan tartalmasan és érdekesen, amennyire csak lehetséges.

Tedd magad emlékezetessé. Ennek számos módja van: bemutathatod magad akár ironikusan, vagy egy merész dizájnnal is elérheted, hogy emlékezzenek rád és a mondanivalódra.
 

Légy őszinte

Charlene Chandrasekaran a Droga5 London kreatívigazgatója.

Ne akard az egész csapatnak járó érdemeket egyedül bezsebelni. Ha nem egyedül dolgoztál a projekten (és ez a legtöbb esetben így van), említsd meg, hogy melyik részekért voltál te felelős, például: „én voltam az ötletgazda, és én írtam a videóhoz a scriptet”.

Ne akard a valaha volt összes munkádat bezsúfolni a portfóliódba – ehelyett válaszd ki a hét, maximum nyolc legjobbat.

Ne szorítkozz a szakma keretein belüli projektekre. Egy olyan reklámszakember, aki emellett kerámiabögréket is készít, érdekesebbnek fog tűnni, mint egy „sima” reklámszakember.
 

Kerekedj felül az imposztor-szindrómán

Mahanila* fotós, DJ és rendezvényszervező. Ügyfelei között szerepel többek között az Apple, az adidas, a Converse, a Channel 4 és az XL Recordings.

Gondolj a portfóliódra önpromóként! Egy lehetőségként arra, hogy bebizonyítsd, hogy a valóságban is jófej vagy, nem csak a szavak szintjén.

Határozd meg a fókuszod! Én például egy csomó különböző dolgot csinálok, de általában storytellerként mutatom be magam, mivel ez magában foglalja az összes többi tevékenységemet is.

Edzd a magabiztosságod! Kezdetben nehéz lehet „eladni” magad. Ám ha túl szégyenlős vagy ahhoz, hogy magadról beszélj, senki sem fogja megtudni, hogy szuper illusztrációkat készítesz, vagy folyamatosan remek filmötleteid vannak. Gyakorolj a barátaidon és ismerőseiden – mesélj nekik magadról, a készségeidről és az érdeklődési körödről, vagy kérd meg őket, hogy próbálják meg ők elmondani, hogy szerintük mit dolgozol.

* Fotó: Karen Pang
 

Mondd el egyszerűen és hatásosan

Christopher Ball digitális szakértő és UX-tervező. Dolgozott többek között a BBC-vel, a Virgin Atlantickal és a Samsunggal.

Használd a történetmesélés erejét! Bármilyen menő tervező vagy, és bármilyen jók a munkáid, ha nem tudsz róluk érdekesen mesélni, nem sokra mész velük. A portfóliódnak olyannak kellene lennie, mint egy térkép a munkádban bejárt utadról.

Ne bonyolítsd túl. Az oldaladat két fő részre érdemes osztani: „Rólam” és „Munkáim”. Ezek azok a dolgok, amelyek a potenciális ügyfelet érdeklik.

Legyen az oldalad egyszerűen kezelhető, könnyen navigálható. A munkáidat bemutató oldal és a kezdőlap közötti navigálásnak egyszerűnek, magától értetődőnek kellene lennie.

Készíts reszponzív weboldalt! Az emberek a mobileszközöket használják a legtöbbet.
 

Gondold végig a szerkezetet

Mark Bonner tanácsadó kreatív igazgató, a GBH londoni reklámügynökség társalapítója.

Szabd testre! Először is legyél tisztában azzal, hogy kinek készíted a portfóliódat. Tudd meg, hogy az adott ügynökség mire specializálódott, és igazítsd a portfóliód ahhoz. Ha egy branding ügynökséghez jelentkezel, mutasd meg a csomagolásterveidet, ha pedig egy reklámügynökséget céloztál meg, inkább a reklámmunkáidra helyezd a hangsúlyt.

Ne feledkezz meg a sorrendről! Gyakori hiba, hogy a legmenőbb projektet teszik a portfólió legelejére, és azt követik az egyre kevésbé kiemelkedő munkák. Ez előbb-utóbb csalódást szül. Ehelyett tedd egyértelművé, hogy az első munka a listán csak a jéghegy csúcsa, és a java még hátravan.

Ellenőrizd, hogy minden működik! Győződj meg róla, hogy a képek jó minőségűek, és a videó nem akad.
 

Határozd meg az irányt, és ahhoz igazodj

Donna Payne a Faber and Faber kreatív igazgatója.

Tervezd meg a saját portfóliód dizájnját: legyen olyan, ami a te stílusodat közvetíti. Sokkal jobban fog mutatni, mintha kész sablonokat használnál.

Bizonyítsd be, hogy az ügyfél csapatában szeretnél dolgozni! Mielőtt megírnád a motivációs levelet, kutass egy kicsit: tudd meg, mire specializálódott az ügynökség, nézd meg a munkáikat, és jegyezd meg a vezetők nevét.

Frissítsd a portfóliódat! Általában a legújabb munkák kerülnek a végére, de pont fordítva kellene lennie.
 

Gondolkodj távlatokban, de legyen fókuszod

Jacqui J. Ze kreatív, az AKQA kreatív vezetője.

Figyelj a szellősségre: hagyj elég helyet az egyes projektek között az oldalon, ne legyen túlzsúfolt.

Keress különböző inspirációs forrásokat! Magától értetődőnek tűnhet, hogy más kreatívok oldalát használd referenciaként, de érdemes lehet nem csak ezekből kiindulni. A nyomtatott magazinok és kiállítások szintén szolgálhatnak új inspirációként a portfóliód megtervezéséhez.

Ügyelj a megfelelő szerkezetre! Ha hozzám hasonlóan te is egyszerre több területen dolgozol, készíts mindegyiknek külön fület: külön a fotózásnak, külön a printeknek, és külön az illusztrációknak.
 

Írj egyértelműen

Kate van der Borg szabadúszó író. Ügyfelei között szerepel többek között a HSBC, a Channel 4, az American Express, a Virgin Atlantic és az Unilever.

Fogalmazz pontosan! A „részt vettem a kommunikációs stratégia megtervezésében” és a „közösségimédia-posztokat írtam” közül jobb a másodikat választani.

Írj a STAR sablont követve (situation, task, action, result, azaz szituáció, feladat, tevékenység, eredmény). Először is mutasd be a szituációt és a problémát, amivel szembe kellett nézned, és a kapott feladatot. Aztán mondd el és mutasd be, hogyan oldottad meg, és mi volt az eredmény.

Rövidíts! Először is természetesen írd meg, aztán pedig rövidítsd le. Egyszerre egy szótól szabadulj meg minden mondatból – egészen addig, amíg már csak olyan szavak maradnak, amik nélkül a mondat elvesztené az értelmét.

Mutasd meg a személyiségedet! Az ügyfelek nem egy szöveggyártó robotot keresnek, hanem egy igazi embert. Hagyd, hogy a portfóliód bemutassa, milyen is vagy valójában. Ne félj olyan kifejezéseket és hangnemet használni, amit a való életben is használsz.

Gondolj az olvasóra! Ez fő szabály minden szövegnél. Figyelj az olvasóra, és spórolj az idejével – ne írj fölöslegesen.