Hogyan építsünk karriert illusztrátorként? | SKVOT
Skvot Mag

Hogyan építsünk karriert illusztrátorként?

Szabó Zsófi a szakma titkairól

Hogyan építsünk karriert illusztrátorként?
card-photo

Gabriella Bodnár

a SKVOT szerzője

2 december, 2022 Cikkek

Akár online-ról, akár printről legyen is szó, ma már a szöveg mellett a képi megjelenés is ugyanolyan fontos. Figyelmet keltenek, kiegészítenek, magyaráznak – az illusztrációk számtalan felületen megjelenhetnek (folyóiratok, magazinok, kiadványok, plakátok stb.). Nagy a verseny egy-egy munkáért, de megfelelő online jelenléttel és kapcsolatokkal a hazai és nemzetközi piacon is boldogulhatnak a magyar illusztrátorok. Szabó Zsófival, a Zsofi Szabo Design megalkotójával beszélgettünk.

Szabó Zsófi nem a klasszikus értelemben vett illusztrátor. Alapvetően brandinggel és arculattervezéssel foglalkozik, az illusztráció leginkább a diplomamunkájában volt meghatározó. Volt több kisebb-nagyobb illusztrációs projektje, mint a Kis Hungarikumhatározók, és sokat mozog a hazai és nemzetközi piacra dolgozó illusztrátorok között. Az alábbiakban a vele készült interjú alapján gyűjtöttük össze, hogyan és mire érdemes figyelni annak, aki a kreatív szakmai vonz.

Hogyan jöttél rá, hogy a kreatív tervezés, a design az, amivel foglalkozni szeretnél?

Mindkét szülőm a kreatív szakmában dolgozott, így már gyerekkorom óta ismerem a szakma előnyeit és hátrányait. Ami engem vonzott benne, hogy nagyon sokféle projekten és nagyon sokféle emberrel lehet együtt dolgozni. Maga a rajzolás már tizenéves korom óta elkísér: először különböző szakkörökbe jártam, aztán a Kisképzőbe (Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium és Kollégium) majd a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre mentem. Eléggé egyenes út vezetett tehát a kreatív területig. A Kisképző utolsó éveiben mégis sokat gondolkodtam, hogy a MOME helyett inkább az ELTE-re jelentkezem, és az írással foglalkozom. Végül aztán a vizualitás volt az, amit nem tudtam elengedni. Az illusztráció egy kicsit híd a kettő között, ezért kapott ez nagyobb szerepet a diplomamunkámban. Számomra szuper feladat együtt dolgozni az írókkal, szépírókkal, ez mindig egy jó csapatmunka.

# Építs kapcsolatokat, küldj szét alkotásokat

Hogyan jutottál el az első megbízásodig?

Már az egyetem alatt is voltak kisebb munkáim, de főleg utána indultak be a megbízások. Az első munkahelyem a We Love Budapest volt, már ott is a kreatívabb, rajzosabb feladatokkal foglalkoztam. Az első megbízások az ismeretségeken keresztül jöttek, a kollégák, akikkel együtt dolgoztam megkerestek, hogy más területen is működjünk együtt. Nálam ez így történt, de tudom, hogy mások, akik csak illusztrátorként dolgoznak sokszor küldenek szét referenciamunkákat. Az illusztrációs területen az is jó út, ha megkeresnek art directorokat a különböző ügynökségeknél, kiadóknál. Fontos megtalálni ezeket a kontaktokat és referenciamunkákat, portfóliót küldeni nekik. Folyamatosan alkotni kell, ezeket elérhetővé kell tenni online, és elküldeni ahová, csak lehet.

# Készíts portfóliót, legyenek elérhetők a munkáid

Hogyan érdemes összeállítani egy portfóliót? Kezdőként mennyire nehéz felépíteni a saját brandedet?

A saját stílus megteremtése rengeteg rajzolást jelent. Én azt gondolom, hogy legtöbbször az a jó, ha az ember magának alkot, hogy megtalálja azt a stílust, amiben szívesen mozog. Ebben persze az éles megbízások is segítenek, de egy illusztrátornál fontos a portfólió létrehozása, hogy a megbízók tudják, lássák mi az, amit elvárhatnak. Egy nagyon jó módja lehet a portfólió-építésnek, ha kiválasztunk egy történetet, egy mesét esetleg egy cikket, és publikáljuk hozzá a saját illusztrációnkat.

Az is fontos, hogy az ember mindig tartsa nyitva a szemét a lehetőségekre. Az elején bármilyen lehetőség lehetőség, még az is, ami elsőre nem tűnik annyira relevánsnak – sosem lehet tudni hová vezet majd el. Sok freelancer oldal van, ahol különböző megbízásokat kaphatunk. Ezek közül valószínűleg nem mind fizet jól – ha egyáltalán fizet –, de kezdőként jó teret adnak a kibontakozásra.

# Légy látható, publikáld a munkáidat

Hol érdemes az anyagokat publikálni? Te milyen felületeket használsz?

Én a saját weboldalamat és az Instagramot szeretem leginkább. De például a Medium is egy nagyon jó nemzetközi blog, és még sok ilyen portfólió site létezik, mint a Behance vagy a Dribbble – hogy csak néhányat említsek. Érdemes beküldeni a munkáinkat az illusztrációval foglalkozó nemzetközi magazinoknak is, mint az It’s Nice That és a hasonlók.

# Maradj hű a stílusodhoz, de légy kompromisszumkész

Mennyire érdemes ragaszkodni a saját stílushoz? Mekkora beleszólást engedhetünk a megbízóknak?

Az illusztrátorokat szerencsés esetben azért keresik meg, mert épp az ő stílusukra van szükség. A stílus azonban egy dolog, a munka során mindig sok változtatás szokott lenni, számos más szempont is van, amit figyelembe kell venni, és ezeket nem mindig tudjuk a munka legelején. Minden megrendelő más. Vannak, akik szeretnek beleszólni a legapróbb részletekbe is, és vannak, akiket ez kevésbé érdekel. Én azt gondolom, egy illusztrációs munkában, ha egy art directorral dolgozunk együtt, elsősorban nem a stílus lesz az, amibe beleszólnak, hanem egy-két részlet (pl.: egyes elemeket tegyél át, módosítsd a színeket stb.). Szóval nagy kompromisszumokat nem szükséges kötni.

 

# Fejleszd magad minden területen

Illusztrátorként (vagy bármilyen kreatív szakmában) amellett, hogy alkotsz, egyszerre vagy PR-os, ügyvéd és könyvelő is. Ezt mennyire érzed igaznak, mennyire jellemző rád?

Az elmúlt 10 évet szabadúszóként csináltam végig, és elmondhatom: ez teljesen igaz. Ha valaki ezen a területen szeretne dolgozni, akkor fontos, hogy ezeket a skilleket is elsajátítsa. Tényleg sokféle szerepben kell helytállni, és előbb-utóbb ezzel mindenki szembesül. Az én esetemben volt, amit a szüleimtől már láttam, így tudtam, mikor mit kell tenni, de volt amit én is folyamatában szedtem magamra, sőt van olyan terület, amivel a mai napig nem vagyok elégedett. Ez ráadásul egy folyamatos fejlődés, hiszen például változnak a szabályok, a platformok – nekünk pedig képben kell maradni. Ami nagyon-nagyon fontos, az a jogi terület. Itt tisztában kell lennünk mindennel, hiszen nem a megrendelő fogja érvényesíteni a mi jogainkat és érdekeinket. Amikor már valakinek sikerült befutnia, és bekerül mondjuk egy nemzetközi ügynökséghez, akik a munkákat szállítják, ott már kaphat segítséget ezen a téren. Addig azonban neki kell tudatában lennie a saját munkája az értékének, és hogy hogyan lehet együtt dolgozni úgy, hogy a végén egy win-win helyzet álljon elő.

# Legyen jó veled dolgozni

Mekkora ma a verseny egy-egy munkáért?

Tudtommal elég sokan, akik leginkább illusztrátorként dolgoznak, inkább a nemzetközi piacon érvényesülnek. Ott még inkább, de már itthon is nagy a verseny. Sokat számítanak a jó kapcsolatok, és hogy milyen valakivel együtt dolgozni. Ha megvan a megfelelő skillset és kellő empátia a megrendelő felé, akkor biztosan máskor is hívni fogják majd. A legtöbb megbízó igazából az alapján választ, amit lát – ezért fontos, hogy legyen online elérhető portfóliónk –, azt fogja megkeresni, akinek a stílusa legjobban passzol.

# Tartsd magad naprakészen

Honnan inspirálódsz, hogyan maradsz up-to-date?

Leginkább a Behance-t szoktam olvasni, különböző online blogokat, de például a LinkedInen is egyre több tartalmat osztanak meg a kollégák. Az AIGA is egy nagyon jó arculattervezéssel foglalkozó oldal, de számos ilyen blog van még, érdemes ezeket keresni, követni. Én más stúdiókat is követek, ami stílusban tetszik vagy közel áll hozzám, annak a tartalmait figyelni szoktam.

Egy utolsó kérdés: van kedvenc projekted, amire nagyon büszke vagy?

Igen van, több is. Az én fő szakterületem a branding és az arculattervezés – innen jön a két kedvencem is. Az egyik a Hosszúlépés arculata volt, a másik pedig, amit nagyon szerettem csinálni, a Lauder iskola évkönyve (ez utóbbi sajnos nem publikus). Mindkét projektben nagyon jó volt az együttműködés a megrendelőkkel, a Hosszúlépésnél pedig úgy érzem, sikerült egy szakmailag kimagasló alkotást létrehozni.