A forgatókönyvírás alapjai: író tanfolyam Bernáth Szilárddal | SKVOT
Bővebben az iskoláról:

A FORGATÓKÖNYVÍRÁS ALAPJAI

Bernáth Szilárd

Az ötlettől a szinopszisig a díjnyertes
Larry forgatókönyvírójával és rendezőjével

BERNÁTH SZILÁRD

rendező, forgatókönyvíró
  • Hatalmas kritikai és közönségsikerrel futott 2022-es Larry című nagyjátékfilmje, ami az utóbbi évek legerősebb magyar filmdebütálása volt. Négy díjat nyert el a 2023-as filmkritikusi díjátadón, és számos nemzetközi díjat szerzett.
  • Filmes pályáját kisjátékfilmekkel és reklámokkal kezdte. Fizetős nap című, 2016-os rövidfilmjének nemzetközi premierjét a 2016-os EFA és Oscar nominációs Clermont-Ferrand Filmfesztiválon tartották, egy évvel később pedig a Magyar Filmkritikusok Díját is elnyerte.
  • Forgatókönyvírói díjakat kapott Isten hozott és Szabadok című filmterveiért. Utóbbi el is készült az MTVA támogatásával, a kisfilm számos nemzetközi fesztivál versenyprogramjában szerepelt sikerrel.
  • Szilárd a forgatókönyvírás és rendezés mellett reklámproduceri tevékenységet is végez a Subkult kreatív gyártócég élén, mellyel számos itthoni és nemzetközi brandnek fejlesztettek és készítettek online és offline tartalmat egyaránt.
  • 2023-ban a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál nemzetközi versenyprogramjának zsűritagja volt.
  • Mindemellett tanári diplomával és több éves oktatói tapasztalattal is rendelkezik.

AZ ELŐADÓ PROJEKTJEI

Larry (2022)
Szabadok (2019)
Fizetős nap (2016)

KINEK AJÁNLJUK?

(Nem csak) kezdő írók, forgatókönyvírók

Akik szívesen kezdenének bele a forgatókönyvírásba, vagy elakadtak benne és az elméleti és gyakorlati tudás megszerzése, vagy elmélyítése mellett egy sikeres forgatókönyvírótól szeretnének professzionális feedbacket és karriertippeket kapni, hogy minél jobb eséllyel induljanak a pályázatokon és könnyebben kezeljék az alkotói blokkokat.

Rendezők, producerek és más filmes szakemberek

Akik mélységében szeretnék megérteni a forgatókönyvírói gondolkodást és a könyvek szerkezetét, hogy jobban átlássák a velük együttműködő írók munkáját és konstruktívan hozzá tudjanak szólni a tervekhez, vagy képesek legyenek akár saját maguk számára is forgatókönyvet írni.

Szépírók, copywriterek, és reklámfilmesek

Akik egyértelmű írói készségeiket felhasználva bővítenék szakmai repertoárjukat, új irányba terelnék a karrierjüket, vagy munkájuk során szívesen hasznosítanák a filmírás legnépszerűbb eszközeit és struktúráit az izgalmasabb plotok, karakterek és szövegek kidolgozásához.

A KURZUSRÓL
Sajátítsd el a 17+1 alkalom során a forgatókönyvírás alapjait, és formáld az írói látásmódodat szakmai segítséggel, gyakorlati példákon keresztül!
  • Fedezd fel a forgatókönyvírás és a dramaturgia alapelveit és fogalmait,
  • fejleszd az íráskészséged különböző filmes műfajok által,
  • készítsd el a megismert módszerek alapján a saját szinopszisodat,
  • kapj rá konstruktív visszajelzést az oktatótól, és
  • tudd meg, hogy hogyan viheted sikerre az ötleted!

program

01

Kedd

11.26. / 18.00

Az írás gyakorlata és a dramaturgia alapfogalmai élesben
  • A kurzus fő gyakorlati feladatának részletes ismertetése
  • Ötlettől a kész struktúráig: hogy áll össze egy forgatókönyv?
  • Honnan tudod, hogy az ötleted jó?
  • Intuitív bevillanások
  • A rossz ötletek termékenyítő szerepe
  • Ízlés vs. tehetség
  • Autenticitás vs. módszer
  • Mi az a filmnyelv?
  • Egy rövidfilm részletes drámai elemzése
02

Csütörtök

11.28. / 18.00

Arisztotelész óta minden csak sematizálódik?
  • Az arisztotelészi alapelvek megértése
  • Az arisztotelészi konfliktus, a karakter, a katarzis és a műfajiság a mai írók számára
03

Kedd

12.03. / 18.00

A karakter I.
  • A karakterírás hagyományai
  • Archetipikus vs. lélektani megközelítések
  • Csontszerkezet
  • Hangszerelés
  • Lélektani megközelítések
04

Csütörtök

12.05. / 18.00

A karakter II.
  • A karakter tudattalanja és működési mechanizmusai
  • Karakterelemzések
05

Kedd

12.10. / 18.00

Pszichoanalitkus filmírás, a lélektan mint struktúraszervező elv
  • Mit tanulhatunk az akademikus, freudista elméletekből forgatókönyvíróként?
  • A trauma mint belső antagonista
  • A terápia mint a karakterfejlődés motorja
06

Csütörtök

12.12. / 18.00

Kollektív tudat, kollektív tudattalan, avagy a jungiánus elméletek hatása a forgatókönyvírásra
  • Az ezerarcú hős – különböző kultúrák állandósult mintázatai
  • Az archetipikus hős kalandjainak fő állomásai
  • Campbell: A hős útja – a mitikus történetstruktúra mint a forgatókönyvírók jó barátja
07

Kedd

12.17. / 18.00

Konfliktus és struktúra I.
  • Mi a konfliktusok igazi szerepe?
  • Hogyan építi a konfliktus a drámai progressziót?
  • Jelenetszervezés
  • Dialektikus megközelítés
  • Dialógírás

12.19.–01.02. / 18.00

SZÜNET
  • UI megismerése/személyre szabása
  • Ablakok és ikonok ismerete
  • Timeline/Keyframe
  • Importálás/Renderelés
  • Navigálás a viewportban
08

Kedd

01.07. / 18.00

Konfliktus és struktúra II.
  • A nagy struktúra
  • A matematikai képlet-elv mint a forma felszabadításának kulcsa
  • Szekvenciák, felvonások, a teljes szerkezet
  • A campbelli modell újrafelfedezése
09

Csütörtök

01.09. / 18.00

Műfajevolúció, műfaji alapkérdések I.
  • Hogyan jöttek létre a műfajok?
  • Miért fontos, hogy egy műfajnak mik a hagyományai?
  • Generikus alapelvek, műfajhierarchiai kérdések
10

Kedd

01.14. / 18.00

Műfajevolúció, műfaji alapkérdések II.
  • Mit árul el egy adott filmtörténeti időszak vezető műfaja?
  • Mire jók a zsánerjegyek?
  • Műfajiság, műfajhierarchia a gyakorlatban: a közhelyek béklyója vagy felszabadító képletrendszer?
11

Csütörtök

01.16. / 18.00

A high concept és a low concept-elv
  • A drámai mag mint létkérdés
  • Drámai és nem drámai high concept-elvek
  • A szőnyeg-elv és a lélektani sematizmus válfajai
  • A drámai hanyagság csodái
  • Bordwell klasszikus és művészfilmes elbeszélés-elméletének gyakorlati értelmezése
  • Termékeny káosz az írásban
12

Kedd

01.21. / 18.00

Írás a gyakorlatban I.
  • A suspense, valamint a drámai involválás elvei!
  • Inspirációs objektumok: hol találsz ötletet?
  • Kutatás, interjúk, szakértők, motívumgyűjtés: hogy készülsz fel az írásra?
  • A fejlesztés módszerei: írói magány vs. a közös alkotói folyamat vezetése
  • Író, társíró, dramaturg, szkriptdoktor és a produceri szempontok
  • Mi az a pitchelés?
13

Csütörtök

01.23. / 18.00

Írás a gyakorlatban II.
  • Írásmódszertani kérdések és jó gyakorlatok
  • Alkotáslélektan: kudarc, siker, magány, elakadások, kiutak
  • A kreatív szövegek műfajai
14

Kedd

01.28. / 18.00

Írásmódszertani gyakorlatok I. – Rövidfilm
  • Részletes írásmódszertani esettanulmány, a folyamatok feltérképezése a Fizetős nap és a Szabadok című kisjátékfilmek mentén
15

Csütörtök

01.30. / 18.00

Írásmódszertani gyakorlatok II. – Nagyjátékfilm
  • Részletes írásmódszertani esettanulmány, a folyamatok feltérképezése a Larry című nagyjátékfilm mentén
  • Teljes bizonyosságtól a kudarcig – kiút és kielégítő megoldások
16

Kedd

02.04. / 18.00

Pályázati körkép: mit tehetsz, ha a kezedben van a megváltást ígérő könyv?
  • Pályázati lehetőségek – itthon és külföldön
  • A pitchelés módszertana: előadóművészet vagy marketinghazugság?
  • Énmárkaépítés és megjelenési lehetőségek forgatókönyvíróként
  • Az író és a rendező kapcsolata
17

Csütörtök

02.06. / 18.00

Online workshop I.
  • A reakció a legjobb mérce: interaktív óra, a kész ötletek pitchelése, élő visszajelzések
18

Kedd

02.11. / 18.00

Online workshop II.
  • A reakció a legjobb mérce: interaktív óra, a kész ötletek pitchelése, élő visszajelzések
19

Csütörtök

02.13. / 18.00

Online workshop III.
  • A reakció a legjobb mérce: interaktív óra, a kész ötletek pitchelése, élő visszajelzések
20

Kedd

02.18. / 18.00

Interaktív kurzuszáró alkalom
  • Reflexió a workshop alkalmakra
  • A kurzusban elhangzott legfontosabb állítások tudatosítása, összefoglalása
  • Utolsó kérdések
  • A legfontosabb állítások összefoglalása

FORGATÓ-
KÖNYVÍRÁS

A kurzussal és a részvételi díjjal kapcsolatos bővebb tájékoztatásért, kérjük, regisztrálj.

Kötelező mező