Élő, online kurzus

A FORGATÓKÖNYVÍRÁS ALAPJAI

Rendező, forgatókönyvíró
[menetrend]
HAMAROSAN

Az ötlettől a történetig a díjnyertes Larry forgatókönyvírójával és rendezőjével

A kurzus során elméletben és gyakorlatban is elsajátítod a rövidfilmek és nagyjátékfilmek írásának metodológiáját és eszközeit. Oktatónk felügyelete mellett és visszajelzései mentén elkészíted saját szinopszisodat egy rövidfilmhez, amit a nálunk kapott széleskörű dramaturgiai-, írásmódszertani- és műfajismeretek segítségével később forgatókönyvvé fejleszthetsz. Megtanulod és interaktív órán gyakorlod a pitchelés művészetét és bevezetünk a pályázatok és a karrierépítés világába, hogy jó esélyekkel kezdhess bele egy sikeres forgatókönyvírói pályába.

Kinek ajánljuk?

  • (Nem csak) kezdő írók, forgatókönyvírók

    Akik szívesen kezdenének bele a forgatókönyvírásba, vagy elakadtak benne és az elméleti és gyakorlati tudás megszerzése, vagy elmélyítése mellett egy sikeres forgatókönyvírótól szeretnének professzionális feedbacket és karriertippeket kapni, hogy minél jobb eséllyel induljanak a pályázatokon és könnyebben kezeljék az alkotói blokkokat.

  • Rendezők, producerek és más filmes szakemberek

    Akik mélységében szeretnék megérteni a forgatókönyvírói gondolkodást és a könyvek szerkezetét, hogy jobban átlássák a velük együttműködő írók munkáját és konstruktívan hozzá tudjanak szólni a tervekhez, vagy képesek legyenek akár saját maguk számára is forgatókönyvet írni.

  • Szépírók, copywriterek, és reklámfilmesek

    Akik egyértelmű írói készségeiket felhasználva bővítenék szakmai repertoárjukat, új irányba terelnék a karrierjüket, vagy munkájuk során szívesen hasznosítanák a filmírás legnépszerűbb eszközeit és struktúráit az izgalmasabb plotok, karakterek és szövegek kidolgozásához.

A kurzus elvégzése után

  • Írásmódszertan és gyakorlati tudás

    Ismerni fogod a filmnyelvet, az írásmódszertan alapvetéseit – a műfaji sajátosságoktól kezdve a karakterépítésen át a dialógusírásig – és a forgatókönyvírás teljes folyamatát, melyet esettanulmányokon, workshopokon és házi feladatokon keresztül tanulsz meg.

  • Pitchelésre kész szinopszis

    Az oktató felügyelete mellett elkészíted egy saját rövidfilm szinopszisát, amelyet a későbbiekben forgatókönyvvé alakíthatsz, majd élőben gyakorlod be a pitchelés folyamatát oktatói útmutatás mentén, egy interaktív óra keretein belül, így ebben is valódi tapasztalatra teszel szert.

  • Pályázatok és karrierépítés

    Megtanulod, hogyan működik a pályázatok világa a hazai és a nemzetközi piacon.Tudni fogod, hogy hogyan reprezentáld magad filmíróként a nyilvános terekben és hogy milyen alternatív karrierutakkal számolhatsz akár a reklám- vagy a tartalomgyártás területén is írói skilljeidnek köszönhetően.

Az előadóról

Bernáth Szilárd

  • rendező, forgatókönyvíró

  • Hatalmas kritikai és közönségsikerrel futott 2022-es Larry című nagyjátékfilmje, ami az utóbbi évek legerősebb magyar filmdebütálása volt. Négy díjat nyert el a 2023-as filmkritikusi díjátadón, és számos nemzetközi díjat szerzett.

  • Filmes pályáját kisjátékfilmekkel és reklámokkal kezdte. Fizetős nap című, 2016-os rövidfilmjének nemzetközi premierjét a 2016-os EFA és Oscar nominációs Clermont-Ferrand Filmfesztiválon tartották, egy évvel később pedig a Magyar Filmkritikusok Díját is elnyerte.

  • Forgatókönyvírói díjakat kapott Isten hozott és Szabadok című filmterveiért. Utóbbi el is készült az MTVA támogatásával, a kisfilm számos nemzetközi fesztivál versenyprogramjában szerepelt sikerrel.

  • Szilárd a forgatókönyvírás és rendezés mellett reklámproduceri tevékenységet is végez a Subkult kreatív gyártócég élén, mellyel számos itthoni és nemzetközi brandnek fejlesztettek és készítettek online és offline tartalmat egyaránt.

  • A Subkult rendezte a Budapest Open Mic nevű, hip-hop tehetségkutatót, amelynek dokureality filmje tavasszal jelent meg magas online eléréssel és egyöntetű kritikai sikerrel.

  • Idén nyáron a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál nemzetközi versenyprogramjának zsűritagja.

  • Mindemellett tanári diplomával és több éves oktatói tapasztalattal is rendelkezik.

Kurzusprogram

  • 01

    Az írás gyakorlata és a dramaturgia alapfogalmai

    • Hogyan készül egy forgatókönyv? Az alkotás fázisai az ötlettől a kész struktúráig
    • Filmnyelv, filmformanyelv
    • Önellenőrzés az alkotás során – avagy honnan tudod, hogy az ötleted működőképes?
    • A rossz ötletek termékenyítő szerepe
    • Ízlés vs. tehetség, autenticitás vs. módszertan
    • Egy rövidfilm részletes drámai elemzése
  • 02

    Arisztotelészi alapelvek a modern filmírásban

    • Az arisztotelészi alapelvek megismerése
    • Az arisztotelészi konfliktus, a karakter, a katarzis és a műfajiság a ma írói számára
    • Arisztotelész óta minden csak sematizálódik? – Sémák a forgatókönyvírásban
  • 03

    Karakter és dialógus

    • Protagonisták, antagonisták és kontagonisták – minden, amit a karakterekről tudni érdemes
    • Többdimenziós karakterek
    • Szubtextuális dialógusírás a gyakorlatban
  • 04

    Konfliktus és struktúra

    • Mi a konfliktusok igazi szerepe a történetben?
    • Hogyan építi a konfliktus a drámai progressziót?
    • A matematikai képlet-elv mint a forma felszabadításának kulcsa
    • Beatek, jelenetek, szekvenciák, felvonások
  • 05

    Lélektan mint struktúraszervező elv a filmírásban

    • A pszichoanalitikus filmírás lényege
    • Mit tanulhatunk az akademikus, freudista elméletekből forgatókönyvíróként?
    • A trauma mint belső antagonista
    • A terápia mint a karakterfejlődés motorja
  • 06

    Kollektív tudat és tudattalan: Jung hatása a forgatókönyvírásra

    • Az ezerarcú hős – különböző kultúrák állandósult mintázatai
    • Az archetipikus hős kalandjainak fő állomásai
    • Campbell: A hős útja – a mitikus történetstruktúra mint a forgatókönyvírók jó barátja
  • 07

    A suspense és drámai involválás alapelvei

    • A néző mint a film alkotótársa – a drámai involválás alapelvei
    • A filmformanyelv mint a legtisztább alkotói működésmechanizmus haszna
    • A filmes taktilitás kérdései
  • 08

    Műfajevolúció, műfaji alapkérdések I.

    • Filmműfajok generikus alapelvei és hagyományai
    • Műfajtörténet: hogyan jöttek létre a műfajok?
    • Műfajhagyományi felvetés: miért fontos az alkotó számára, hogy egy adott műfajnak mik a hagyományai?
  • 09

    Műfajevolúció, műfaji alapkérdések II.

    • Mit árul el egy adott filmtörténeti korszakról annak vezető műfaja?
    • Hogyan segítik a zsánerjegyek a forgatókönyvíró munkáját?
    • Műfajiság, műfajhierarchia a gyakorlatban: a közhelyek béklyója vagy felszabadító képletrendszer?
  • 10

    A high concept és a low concept-elv

    • A drámai mag mint létkérdés
    • Drámai és nem drámai high concept elvek áttekintése
    • A szőnyeg-elv és a lélektani sematizmus válfajai
    • A low concept-elv, azaz a drámai hanyagság csodái
    • Bordwell klasszikus és művészfilmes elbeszéléselméletének gyakorlati értelmezése
    • Termékeny káosz az írásban
  • 11

    Interaktív workshop

    • Forgatókönyv-ötletek pitchelése - azonnali hallgatói és oktatói reflexióval
  • 12

    Írás a gyakorlatban I.

    • Inspirációs objektumok: hol teremnek az ötletek?
    • A felkészülés menete: kutatás, interjúk, szakértők, motívumgyűjtés
    • A fejlesztés módszerei: írói magány vs. a közös alkotói folyamat vezetése
    • Fogalomtár: író, társíró, dramaturg, szkriptdoktor.
    • Produceri szempontok az írás során
    • Bevezetés a pitchelésbe
  • 13

    Írás a gyakorlatban II.

    • Írásmódszertani kérdések és jó gyakorlatok
    • Alkotáslélektan: kudarc, siker, magány, elakadások, kiutak
    • A kreatív szövegek műfajai
  • 14

    A forgatókönyvírás határterületei

    • Reklám és egyéb alkalmazott műfajok
    • Reklámpszichológia
    • A kreatív írás mint morális tét
    • Az online tartalomgyártás világa
  • 15

    Írásmódszertani gyakorlatok I. – Rövidfilm

    • Részletes írásmódszertani esettanulmány, a folyamatok feltérképezése a Fizetős nap és a Szabadok című kisjátékfilmek mentén
  • 16

    Írásmódszertani gyakorlatok II. – Nagyjátékfilm

    • Részletes írásmódszertani esettanulmány, a folyamatok feltérképezése a Larry című nagyjátékfilm mentén
    • Teljes bizonyosságtól a kudarcig – kiút és kielégítő megoldások
  • 17

    Pályázati körkép: hogyan tovább, ha kész a könyv?

    • Pályázati lehetőségek – itthon és külföldön
    • A pitchelés módszertana: előadóművészet vagy marketinghazugság?
    • Énmárkaépítés és megjelenési lehetőségek forgatókönyvíróként
    • Az író és a rendező kapcsolata
  • Szünet

  • 18

    Online workshop I.

    • A reakció a legjobb mérce: interaktív óra, a kész ötletek pitchelése, élő visszajelzések
  • 19

    Online workshop II.

    • A reakció a legjobb mérce: interaktív óra, a kész ötletek pitchelése, élő visszajelzések
  • Szünet

  • 20

    Interaktív kurzuszáró alkalom

    • Kurzusprojektek értékelése
    • Interaktív Q&A

Regisztráció


A kurzussal és a részvételi díjjal kapcsolatos bővebb tájékoztatásért, kérjük, regisztrálj.

Kötelező mező
Kötelező mező
Kötelező mező

A LABA Magyarország Oktatási Kft. nyilvántartott felnőttképzési intézmény,
amelynek nyilvántartási száma: B/2020/007050.